Historickej bratislavskej Viedenskej električke hrozí zošrotovanie!

Autor: Jakub Ďurinda | 2.10.2011 o 21:05 | Karma článku: 13,73 | Prečítané:  4911x

Tento týždeň to uviedli autori projektu záchrany tejto unikátnej technickej pamiatky na jeho stránke na sociálnej sieti facebook. Lokomotíva Ganz Eg 6 z roku 1913 legendárnej Viedenskej električky - Pressburgerbahnu je v súčasnosti vo vlastníctve jedného z rakúskych regionálnych železničných dopravcov. Pokiaľ sa do 27. októbra nepodarí vo verejnej zbierke zhromaždiť aspoň 9000 Euro potrebných na kúpu, pošle ju do šrotu.

Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 - 1945. Jej bratislavskú časť tvoril úsek námestie Korunovačného pahorku - Stanica Kopčany. Pri dnešných názvoch ulíc a námestí, by sa jej trasa dala opísať nasledovne: konečná bola na Vajanského nábreží, v lokalite pred miestnym úradom Staré mesto, kam prišla zo Starého mosta. Odtiaľ sa pohla na Štúrovo námestie, prešla okolo hotelu Carlton a Národného divadla po Jesenského ulici. Na konci ulice zabočila doprava, na Štúrovu a cez Šafárikovo námestie a Starý most prešla späť na petržalskú stranu. Po násype Viedenskej cesty a cez ulice starej Petržalky prišla až na stanicu Kopčany s depom (stoja dodnes popri estakáde privádzača Bratská na diaľnicu D2). Práve preto bol úsek na strane mesta opatrený troma koľajami - na rozdiel od mestských električiek fungovala Viedenská električka na širšom rozchode (1435 mm).

m1.jpg

m2.jpg
Mapa trasy slovenského úseku (hore), mapa starej Petržalky (1920) s vyznačenou
traťou
Pressburgerbahnu (dole). Zdroj: archív Ing. Milan Král

Tento úsek bol obsluhovaný dvoma lokomotívami: sestrami Ganz Eg 5 a Eg 6, vyrobenými špeciálne pre Bratislavu v roku 1913, ťahajúcimi zvyčajne dva osobné vozne. Na stanici Kopčany sa vlak kvôli inému trakčnému napätiu na rakúskej strane Pressburgerbahnu prepriahol a vagóny pokračovali do Viedne s inou lokomotívou. Po prvej svetovej vojne intenzita dopravy značne ochabla, po roku 1920 už boli lokomotívy nasadzované len sporadicky, v roku 1935 - keď sa uskutočnila prestavba bratislavskej časti trate na úzky (1000 mm) rozchod - boli s konečnou platnosťou odstavené v depe Kopčany. Vďaka sprostredkovaniu firmy Siemens a Nemeckých ríšskych dráh boli v roku 1941 odpredané firme Stern und Hafferl do Rakúska.

2.jpg

1.jpg
Lokomotíva Eg 6 Viedenskej električky u výrobcu Ganz Budapešť (hore) a
na dnešnom Vajanského nábreží (dole). Zdroj: archív Ing. Milan Král

Lokomotíva Eg 5 mala šťastný osud. V roku 2000 bola odkúpená múzeom električiek v Mariazelli a v Čechách zrekonštruovaná do pôvodného stavu. Dnes ju toto múzeum príležitostne prevádzkuje spolu s dvoma originálnymi vozňami tak, ako kedysi brázdila ulice Prešporku.

3.jpg
Zrekonštruovaná Eg 5 v múzeu električiek v rakúskom Mariazelli.
Zdroj: Museumstramway Mariazell

Osud jej sestry Eg 6 je nejasný: tento rok ju u firmy Stern und Hafferl v Rakúsku vypátrala skupina nadšencov. Ešte minulý rok bola v prevádzke, dnes sú už niektoré z jej motorov nefunkčné a preto má byť ešte tento rok vyradená z evidencie a ponúknutá na predaj, respektíve zošrotovanie...

4.jpg
Eg 6 odstavená u rakúskeho dopravcu Stern und Hafferl. Zdroj: archív KPMHaRD

Občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy preto rozbehol akciu na jej záchranu s výhľadom na jej uvedenie do pôvodného stavu a prezentáciu v Múzeu dopravy, prípadne neskoršie uvedenie do funkčného stavu. Na firmu Stern und Hafferl sa obrátil so žiadosťou o jej odkúpenie. Cena (šrotu): 9000 Euro. Rozbehol preto verejnú zbierku. Problém je, že peňazí v nej stále niet dosť. A deadline - len minulý týždeň vytýčený vlastníkom - do kedy ju je ochotný predať, sa nemilosrdne blíži: 27. október. Potom ju pošle do šrotu. Nekompromisne.

5.jpg

6.jpg
Zábery z obhliadky uskutočnenej Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej
dopravy tento rok. Zdroj: archív KPMHaRD

Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa preto na verejnosť obracia s prosbou o pomoc pri získavaní finančných prostriedkov na odkúpenie a následnú rekonštrukciu tejto legendárnej bratislavskej Viedenskej električky.

Rakúsko už jej sesterskú lokomotívu zrekonštruovanú a uvedenú do funkčného stavu má, lokomotíva rovnakého typu je aj v zbierkach budapeštianskeho železničného múzea. Len nám zase raz hrozí, že sa ocitneme na kultúrnom chvoste Európy...

plagat.jpg

Viac informácií: na facebook stránke projektu, na stránkach Klubu ochrany technických pamiatok.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva prvého neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie. Kristíne Šlesarovej nepomohli ani ďalší štyria odborníci.


Už ste čítali?